Ilm täna 11.12.2017
Öö -5 .. 2 °C
Päev -3 .. 2 °C

Firmapäring

  • Sama raha eest – rohkem sooja! Või...

    Käesolevast karmist talvest on kirjutatud ja räägitud palju. On olnud väga palju elamusi: nädalavahetused suuskadel Otepääl ja autoga kinnij...
    16.11.2011 Edasi...
  • Päikeseenergia korvab meie kulutuse...

    Iga aastaga vähenevad tavapäraste energiaallikate varud, ning nende maksumus kasvab iga päevaga. Aga päike valgustab taevast, veel vähemalt...
    16.11.2011 Edasi...
Kõik uudised

Kasulik info korteriühistu kohta

1. Tähtsamad asjaolud korteriühistu kohta
Korteriühistu on mittetulundusühingu eriliik, mille tegevust reguleerivad korteriühistuseadus ning mittetulundusühingute seadus. Vastuolu korral kehtib korteriühistuseadus.
Korteriühistu võib asutada nii ühe kui ka mitme korteriomanditeks jagatud kinnisasja majandamiseks. Kui ühel kinnisasjal paikneb mitu maja, siis nende majandamiseks mitut eraldi korteriühistut moodustada ei saa. Korteriühistu asutamine toimub korteriomanike enamuse otsuse alusel, kui sellele enamusele kuulub korteriomandi eseme mõtteliste osade kaudu suurem osa ehitisest ja maatükist.
Korteriühistu on sundühistu - kui ta on nõutava enamuse otsusel loodud, kuuluvad sellesse kõik selle maja korteriomanikud.

Korteriühistut saab asutada alles siis, kui selle asutajad on saanud korteriomanikeks (eluruumide erastamise seaduse alusel või korteriomandi kinnistusraamatusse kandmise teel).
Korteriühistud kantakse koos teiste mittetulundusühingutega mittetulundusühingute ja sihtasutuste registrisse.
Korteriomandiseaduse 2. peatükk võimaldab korteriomanikel oma asjade korraldamiseks liituda korteriomanike ühisuseks. Sellist ühisust ei pea registrisse kandma.


2. Notar on ühistu ja kohtu registriosakonna vahendaja

Teil on õigus nõuda avalduse tõestanud või kinnitanud notarilt, et ta esindaks Teid asjaajamises kohtu registriosakonnas, sh edastaks dokumente (vt notariaadiseaduse § 30 lg 2, tsiviilkohtumenetlus seadustiku § 593 lg 4). Notar informeerib ühtlasi, kui palju tuleb maksta riigilõivu. Kui Te soovite avalduse tõestamist notari poolt, siis hõlmab tõestamistasu ka konsultatsiooni ja avalduse projekti koostamist.

 

3. Dokumentide vormistamise üldnõuded
Kohtu registriosakonnale kande tegemiseks esitatud avaldus peab olema notariaalselt kinnitatud või esitatud digitaalallkirjastatult võrgulehe https://ettevotjaportaal.rik.ee/ kaudu.
Kohtu registriosakonnale tuleb esitada originaaldokumendid või nende notariaalselt kinnitatud koopiad.
Koopiaid võib lisaks notarile kinnitada ka valla- või linnasekretär.
Esitatud dokumendid peavad olema eesti keeles või koos notariaalselt kinnitatud tõlkega. Tõlget võib kinnitada ka vandetõlk.
Avaldusele tuleb lisada riigilõivu tasumise tõend (Rahandusministeeriumi konto: SEB 10220034796011, Swedbank 221023778606). Ülekannet tehes märkige kindlasti ühingu nimi ja registrikood, kelle eest lõiv tasuti, koos toimingu nimetusega (Korteriühistu 'Aia 5' registrikanne) ning viitenumber: Viru Maakohtus 2900076446; Pärnu Maakohtus 2900072385, Harju Maakohtus 2900076365, Tartu Maakohtus 2900072712.


4. Uue korteriühistu registrisse kandmiseks tuleb esitada
(1) digitaalallkirjastatud või kõigi juhatuseliikmete notariaalselt kinnitatud allkirjadega avaldus ühistu registrisse kandmise taotlusega, mis on adresseeritud kohtu registriosakonnale ja peab sisaldama järgmisi andmeid:
ühistu nimi (nimes peab olema täiend 'korteriühistu');
ühistu aadress (korteri ja maja nr; tänav või talu; asula, omavalitsuse ja maakonna nimi ning postisihtnumber);
põhikirja kinnitamise aeg;
juhatuse liikmete nimed ja isikukoodid (Eesti koodi puudumisel sünniaeg);

kui juhatuse liikmete õigust esindada ühistut üksinda on piiratud ühise esindusõiguse reeglitega või keeluga teha suuremaid varalisi tehinguid ilma üldkoosoleku nõusolekuta (vt täpsemalt mittetulundusühingute seaduse § 27), siis selliste piirangute kirjeldus. Registrisse ei saa teha kannet, mis jätaks juhatuse liikme täiesti esindusõigusest ilma. Juhatuse esimeheks olemine on ühistu-sisene küsimus, registrisse kantakse kõik juhatuse liikmetena.

(2) asutamiskoosoleku protokoll;
(3) põhikiri, millele on alla kirjutanud asutamiskoosolekul selle vastuvõtmise poolt hääletanud. Põhikiri peab sisaldama mittetulundusühingute seaduse §-s 7 nimetatud andmeid. Lisaks tuleb ära näidata häälte jagunemine ühistu üldkoosolekul ning see, mis alustel ja korras tasuvad liikmed ühiseid majandamiskulusid. Põhikirjas võib olla rohkem sätteid, kui seadus nõuab, kuid nad ei tohi seadusega vastuolus olla;
(4) ühingu sidevahendite numbrid (telefon, telefaks, e-posti aadress jm) eraldi lehel;
(5) täielik korteriühistu liikmete nimekiri (igaühe kohta nimi, isikukood või sünniaeg, liikmeksastumise aeg, korteri number, liikmele kuuluv häälte arv ja tema osamaksu suurus);
(6) vallasomandit tõendav dokument korterite kuuluvuse kohta või kui tegemist on kinnistusraamatusse kantud korteriomanditega, siis kinnistusraamatu väljavõte korteriomandite kuuluvuse kohta.
(7) riigilõivu tasumise tõend.

 

5. Ühistu registriandmete muutmiseks tuleb esitada
(1) digitaalallkirjastatud või vähemalt ühe juhatuseliikme notariaalselt kinnitatud allkirjaga avaldus koos riigilõivu tasumise tõendiga.
(2) avaldusele tuleb lisada selle aluseks olev protokoll, mis peab sisaldama andmeid koosoleku toimumise aja ja koha ning hääletustulemuste ja vastuvõetud otsuste kohta. Protokollile kirjutavad alla koosoleku juhataja ja protokollija. Protokollile tuleb lisada koosolekust osavõtnute nimekiri koos igaühe allkirjaga.
(3) uue juhatuseliikme registrissekandmiseks on lisaks vaja tema notariaalselt kinnitatud allkirjanäidist (kui ta ei ole alla kirjutanud avaldusele).
(4) põhikirja muutmisel tuleb avaldusele, protokollile ja nimekirjale lisada põhikirja uus terviktekst, mis on vähemalt ühe juhatuse liikme poolt allkirjastatud.

 

6. Registrimenetlus
Kui Te ei oska mingit juriidilist küsimust lahendada, siis pöörduge notari poole (avalduse sisu tõestamise piires on nõustamine tasuta) või kasutage advokaadi vm õigusnõustaja abi. Registriosakond kui kohtuasutus õigusabi ei anna.
Vastuvõetud dokumendid vaatab kohus läbi 5 tööpäeva jooksul. Kohus teeb kande (avalduse rahuldamise korral) või kandemääruse (avalduses esinenud puuduste kõrvaldamiseks või avalduse mitterahuldamiseks). Kohus võib vajadusel läbivaatamisaega pikendada.
Kande tegemisest teavitatakse Teid ja Teid esindavat notarit registrikaardi väljatrüki edastamisega. Kandemääruse tegemisest teavitamiseks toimetatakse kandemäärus Teile kätte. Kui kandeavaldus on notariaalselt tõestatud või notariaalselt tõestatud tehinguga seotud sama notari poolt kinnitatud, toimetatakse kandemäärus kätte notarile, Teile edastatakse kandemääruse ärakiri. Kande ja kandemääruse tegemist saate jälgida ka aadressilt https://ariregister.rik.ee/lihtparing.py.


7. Notari tasu korteriühistute toimingute eest

(NB! notari tasule lisandub käibemaks)

ühe allkirja kinnitamise eest 200 krooni;
soovi korral kandeavalduse projekti koostamise eest 285 krooni;
soovi korral avalduse ja muude kande tegemiseks vajalike dokumentide edastamine kohtu registriosakonnale ning kandeotsuse või kohtumääruse notaribüroost väljastamine on tasuta.


8. Riigilõiv korteriühistu registritoimingute eest
ühistu registrisse kandmise eest 300 krooni;
registrissekantud andmete muutmise eest 100 krooni;
ühistu registrist kustutamine, ühistu aadressimuutus omavalitsusüksuse piires ning surnud juhatuseliikme andmete registrist kustutamine on ilma lõivuta.
kohtumääruse peale määruskaebuse esitamisel 400 krooni.

Kohtu registriosakonnas saab lõivu maksta ka pangakaardiga, kuni 100-kroonine lõiv võetakse vastu ka sularahas.

 

9. Majandusaasta aruande esitamine
Juhatus esitab kohtu registriosakonnale kinnitatud majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavad dokumendid kuue kuu jooksul arvates majandusaasta lõppemisest. Majandusaasta aruanne ja sellega koos esitatavad dokumendid tuleb koostada ja esitada aruande koostamise ja esitamise keskkonnas, mis asub ettevõtjaportaalis. Aruanne tuleb kohtu registriosakonnale esitada kas digitaalallkirjastatult või PDF-vormingus, mille on allkirjastanud kõik korteriühistu esindusõiguslikud isikud. Rohkem infot aruande koostamise ja esitamise kohta leiate siit.

 

10. Tuletame meelde:
korteriühistu juhatuse liikmed ja likvideerijad, kelle puudub rahvastikuregistris registreeritud elukoht, peavad registripidajale esitama oma aadressi ja teavitama viivitamatult oma aadressi muutumisest.
korteriühistu võib lisaks oma aadressile teatada registripidajale ühe isiku Eesti aadressi, millele kohus saab sellele isikule ühistu menetlusdokumente kätte toimetada. Nimetatud aadress kantakse registrikaardile.

korteriühistu andmete muutumisel, muu hulgas juhatuse liikmete ja likvideerijate nimetamisel ja tagasikutsumisel, nende esindusõiguse muutumisel ning ühingu lõpetamisel tuleb viitamata esitada avaldus mittetulundusühingute ja sihtasutuste registrisse kantud andmete muutmiseks.
kohtu registriosakonnale ebaõigete andmete esitamise või ettenähtud andmete esitamata jätmise eest võib karistada juhatuse igat liiget eraldi rahatrahviga 5000 kuni 50000 krooni ulatuses. Trahvimist võib korrata seni, kuni vastav puudus on kõrvaldatud.
kohtu registriosakonnale ja notarile tahtliku valeandmete esitamise eest võib karistada kriminaalkorras rahalise karistuse või vangistusega.
kui te olete kande tegemiseks dokumendid registriosakonnale esitanud, siis võite te kuni kande või kandemääruse tegemiseni ümber mõelda ja esitada avalduse tagasivõtmise avalduse (ära näidates tagasivõtmise põhjuse). Sel juhul registrikannet ei tehta, kuid esitatud dokumente ei tagastata. Avaldusele lisatud dokumendi võib avaldaja taotluse alusel mõjuva põhjuse korral kohtu loal tagastada, kuid sel juhul jääb registritoimikusse avaldaja kulul tehtud ja registripidaja kinnitatud ärakiri.
korteriühistu peab esitama majandusaasta aruande, mis on koostatud aruandeperioodi kohta, mis algas enne 2009. aasta 1. jaanuari, maksu- ja tolliameti piirkondlikule struktuuriüksusele. Majandusaasta aruanne ja sellega koos esitatavad dokumendid, mis on koostatud aruandeperioodi kohta, mis algas 2009. aasta 1. jaanuaril või hiljem, tuleb esitada kohtu registriosakonnale. majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavad dokumendid saab kohtu registriosakonnale esitada ka notari kaudu elektrooniliselt PDF-vormingus või paberkandjal notaribüroos kohapeal. Nimetatud notariaaltoiming maksab 400 krooni, millele lisandub ka käibemaks.


Allikas: Justiitsministeerium

 

 

 

Reklaam

 

Loosimine